Stichting Alla Marca Food

Huis van Zakaat & Sadaqah

Hoofdlijnen beleidsplan

Onderstaand vindt u het de hoofdlijnen uit het beleidsplan van Stichting Alla Marca Food (ANBI document).

Doelomschrijving

Het structureel helpen van kansarme en gebroken gezinnen in Marokko en verschillende losse projecten. We hebben gekozen voor gebroken gezinnen omdat hier maar 1 kostwinnaar is of de kostwinnaar is door omstandigheden juist compleet weggevallen. Het doel is om deze gebroken gezinnen financieel te ondersteunen met een vaste bijdrage per maand. De maandelijkse bijdrage zal € 120,- bedragen voor een gezin in de stad en € 70,- voor een gezin uit het dorp.

Organisatiestructuur

Een beschrijving van de taakstelling en bestuur verhoudingen is opgenomen in de statuten.

Voorwaarden/Explicatie

Het bedrag is berekend op basis van een gezin met 1 ouder en 3 kinderen. Indien er meer of minder kinderen in het gezin zijn wordt dit verrekend. De financiële bijdrage is bedoelt voor het voorzien in de 1e levensbehoeften. Deze lasten liggen hoger in de stad, dan in het dorp, vandaar het verschil in bijdrage. Daarnaast vinden we het erg belangrijk dat de kinderen in het gezin naar school kunnen gaan, hiervoor ook vervoer hebben, schoolspullen en sportuitrusting kunnen aanschaffen.

De focus ligt met name zoals eerder gezegd op gebroken gezinnen. Vaak zijn dit gezinnen met alleen een moeder in beeld. Weeskinderen, ouderen (vanaf 65 jaar) en kinderen die medische ondersteuning  nodig hebben zijn ook een belangrijke doelgroep voor het ontvangen van een maandelijkse bijdrage. Wanneer het gezin kinderen heeft boven de 18 jaar hebben wij verwachtingen wat invloed heeft op het maandelijkse bedrag. Werkt de 18+ jarige? Dan wordt het maandelijkse bedrag verlaagd met € 10,-. Zit de 18+ jarige op school? Dan wordt het maandelijkse bedrag verhoogd met € 10,-. Doet de 18+ jarige geen van beide, dan gaan we de reden bekijken en hiernaar handelen.

Overige projecten

Naast de gezinnen die we maandelijks financiële steun bieden worden er ook allerlei losse projecten opgepakt. Dit kan heel uitlopend zijn, maar hebben vaak met spoed hulp nodig.

De losse projecten worden uitgevoerd name in Noord Marokko. De roots van de oprichter liggen daar en kan daarom efficiënt op de situatie reageren. Omdat hij weet precies hoe de voorzieningen daar zijn, hoe groot en waar de armoede zich bevindt.

Ook lopen daar betrouwbare contacten rond waarbij de connectie al gelegd was in het verleden.

Onder losse projecten wordt verstaan;

• Medische kosten die ontstaan uit een ongeluk waar mensen bij betrokken zijn geraakt; denk aan operatie, fysiotherapie, ziekenhuiscontroles, medicijnen, rolstoel etc.
  • Het bijstaan van de stichting genaamd Al karan in Marokko. Mochten zij hulp nodig hebben dan willen we daar aan bijdragen door een tijdelijke samenwerking met hun aan te gaan.
  • Bedrijven/Stichtingen die aan alleenstaande moeders werk aanbieden te helpen met het werven van klanten. Het doel hierin is werkgelegenheid creëren voor deze alleenstaande moeders.
  • Alleenstaande moeders financieel helpen met het van een diploma. Het doel hiervan is dat deze moeders op eigen benen komen te staan om hun gezin te onderhouden op lange termijn.
  • Bij een slechte oogst, overstroming of droogte;  Twee keer per jaar tachtig gezinnen in het dorp (Ouled Daoud) voedselpakket leveren.
  • Offerfeest: Voor tien gezinnen uit het dorp doneren wij elk jaar wij het offer (schaap) € 150,- per gezin.

Hoe worden de projecten gefinancierd?

De financiering wordt gedaan uit een deel van de nettowinst van Alla Marca Food BV. Vanaf 2021 verwachten we ruimte te kunnen maken voor een bedrag van € 30.000 euro per jaar, tot maximaal 36.000 euro. Hiermee zouden we in ieder geval 20 gezinnen ondersteunen.

Tevens verwachten we geld te ontvangen van een kleine groep donateurs. Deze donateurs zijn familieleden, kennissen, klanten en leveranciers. De verzameling wordt enkel gedaan in een kleine kring. Mocht er een noodzakelijk project zijn en we komen geld tekort, dan zijn we wel van plan om hulp in te schakelen van buitenaf. Denk hierbij aan werven van donaties via social media.

Elk jaar worden de uitgaven/kosten heroverwogen in januari. Er wordt gekeken naar de levensbehoefte/levensonderhoud, situatie, is het gezin nog compleet zoals bij de aanmeldingen en wat doet de koers.

Beloningsbeleid

Het bestuur werkt onbezoldigd en krijgt dus geen vergoeding voor het uitvoeren van de bestuurstaken. Ook heeft de stichting geen personeel in loondienst.

Ervaringen

In 2013 zijn we een samenwerking aangegaan met Diyae Couscous. Diyae Couscous is een non- profit organisatie die kansarme vrouwen in Marokko een baan aanbiedt zodat ze in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. We hebben deze organisatie in verschillende situaties ondersteunt. Waar de focus lag op het werven van klanten om op die manier de werkgelegenheid voor de medewerkers te vermeerderen. Wij hebben ons bijvoorbeeld gericht op de marketing van het bedrijf en een website laten bouwen. Dit om de bekendheid van de organisatie en de producten te vergroten.

Hoe worden gezinnen geselecteerd? / voorwaarde

Gezinnen die in aanmerking komen voor de maandelijkse financiële bijdrage dienen eerst een aanmeldformulier in te vullen over het gezin. Er zullen persoonlijke vragen in zitten om een goed beeld te krijgen hoe het gezin in elkaar steekt. We eisen bijvoorbeeld een kopie van de geboorteakte, identiteitsbewijs, telefoonnummers ouders, overlijdensakte etc. Ook willen we foto’s van een gezin ontvangen. Hiermee wordt een dossier opgebouwd.