Wat doet Stichting Alla Marca?

Wij willen kansarme mensen in Marokko helpen omdat de sociale voorzieningen daar niet zo goed zijn als in Nederland. Het doel is om hen financieel onafhankelijk te maken, maar soms is ondersteuning voor langere tijd nodig.

We helpen gezinnen, zieke kinderen, weeskinderen en ouderen vanaf 65 jaar. Ook ondersteunen we projecten, die ditzelfde doel voor ogen hebben.

Waarom Gezinnen?

We vinden het belangrijk dat kinderen naar school gaan om zo de cirkel van armoede te doorbreken. Wij helpen gezinnen waar de moeder er door omstandigheden alleen voor staat. We ondersteunen hen met een maandelijkse bijdrage die afhankelijk is van het aantal kinderen en hun leeftijd, en we kijken naar de plaats waar ze wonen. In de stad is het leven duurder dan op het platteland.

We vinden het belangrijk dat alle kinderen in het gezin naar school toegaan. Hiervoor zijn natuurlijk schoolspullen nodig, een sportuitrusting en soms vervoer. Het doel is om tenminste 20 gezinnen structureel te ondersteunen, zodat zij zich geen zorgen meer hoeven te maken over de eerste levensbehoeften.

Financiering

We financieren deze kansarme mensen en de projecten uit de nettowinst van ons bedrijf Alla Marca Food BV.  Het is ook mogelijk om donateur te worden van één van onze projecten.

Voorwaarden

Gezinnen die in aanmerking komen voor een maandelijkse financiële bijdrage dienen eerst een aanmeldformulier in te vullen. Er worden persoonlijke vragen gesteld om een goed beeld te krijgen van het gezin. We vragen bijvoorbeeld een kopie van de geboorteakte, een identiteitsbewijs, telefoonnummers van de ouders, een overlijdensakte, etc.. Ook vragen we foto’s van het gezin. Zo wordt een dossier opgebouwd. Onze Stichting handelt zorgvuldig door rekening te houden met regels voor de privacy  en met de lokale wetgeving. Als er gewerkt wordt met tussenpersonen, dan worden zij zorgvuldig gescreend.

Waarom Weeskinderen & Ouderen?

Weeskinderen hebben iets extra’s nodig. Zo hebben we bijvoorbeeld een aantal van hen van kleding voorzien. Ouderen hebben soms hun hele leven hard gewerkt, maar zijn toch niet in staat geweest om extra geld opzij te leggen. Sommigen hebben ook niet meer de lichamelijke kracht om te werken, en juist hen willen we helpen in hun dagelijkse levensbehoeften.

Onze Overige Projecten

We ondersteunen projecten van diverse aard. De oprichter van onze Stichting komt zelf uit Noord-Marokko, en heeft daar betrouwbare contacten opgebouwd in de afgelopen 60 jaar. Daardoor weet hij waar hulp nodig is. Denk bijvoorbeeld aan:

Soms gaan we een tijdelijke samenwerking aan met een organisaties als Stichting Al Karan in Marokko.

We helpen moeders om hun eigen onderneming te beginnen door hen te helpen met de opstartkosten.

Werkgelegenheid creëren voor alleenstaande moeders.

Medische kosten na een ongeluk waar mensen bij betrokken zijn geraakt, zoals kosten voor een operatie, fysiotherapie, ziekenhuiscontroles, medicijnen, een rolstoel etc.. Dekt de verzekering deze kosten dan niet? De mensen die wij helpen, hebben niet eens genoeg geld om van te leven, laat staan om zich extra te verzekeren.

We helpen bedrijven met het werven van klanten. De vrouwen zijn dan blijvend van werk verzekerd, en daardoor worden ze financieel onafhankelijk.